Zasady przyjmowania skarg i wniosków regulują przepisy:
- Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych
- Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
Prezes Sądu Apelacyjnego przyjmuje interesantów w każdą środę w godzinach od 10:00 do 13:00.
Kontrakt w celu zagwarantowania terminu wizyty jest możliwy pod numerem tel. 85 743 04 70.
- Prezes Sądu Apelacyjnego jest organem właściwym do rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności sądu apelacyjnego lub sądu apelacyjnego i sądu okręgowego oraz skarg dotyczących działalności prezesów sądów okręgowych.
- Krajowa Rada Sądownictwa jest organem właściwym do rozpoznawania skarg na działalność prezesa sądu apelacyjnego.
- Rzecznik Dyscyplinarny Sędziów Sądów Powszechnych jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności zastępcy rzecznika dyscyplinarnego sądu apelacyjnego.
Skargi lub wnioski w zakresie dotyczącym działalności sądów w dziedzinie, w której sędziowie są niezawiśli albo zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznane za obelżywe pozostawia się bez rozpatrzenia.
Każda skarga lub wniosek rozpatrywana jest bez zbędnej zwłoki. Termin na załatwienie skargi i wniosku wynosi miesiąc, licząc od dnia ich wpływu.
Skargi i wnioski w formie pisemnej można składać:
- osobiście w Biurze Podawczym Sądu Apelacyjnego w Białymstoku,
- za pośrednictwem operatora pocztowego, na adres:
Prezes Sądu Apelacyjnego w Białymstoku,
ul. Mickiewicza 5,
15-213 Białystok
- elektronicznie na adres: sekretariat@bialystok.sa.gov.pl,
- za pośrednictwem platformy elektronicznej e-PUAP.
Skargi i wnioski składane w formie pisemnej powinny zawierać wskazanie imienia i nazwiska wnoszącego, adres do korespondencji oraz sygnaturę akt sprawy, której dotyczą.