W jaki sposób wszczynane są postępowania sądowe?

  1. postępowania cywilne, gospodarcze, rodzinne i opiekuńcze - poprzez pismo procesowe w formie pisemnej, w tym korzystając z formularzy urzędowych w formie pisemnej dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości
  2. z art. 466 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego – poprzez ustne oświadczenie pracownika lub ubezpieczonego działającego bez adwokata lub radcy prawnego;
  3. elektroniczne postępowania upominawcze (rodzaj postępowania cywilnego) –za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej https://www.e-sad.gov.pl/;
  4. postępowania rejestrowe o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego – poprzez złożenie w formie pisemnej wniosku sporządzonego na odpowiednim formularzu, którego wzór dostępny jest na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości lub poprzez wypełnienie formularza elektronicznego dostępnego tutaj: https://ems.ms.gov.pl/ ;
  5. postępowanie karne – poprzez żądanie uprawnionego oskarżyciela (np. Prokuratora) lub innego uprawnionego podmiotu;
  6. postępowanie o wykroczenie – poprzez wniosek o ukaranie, przygotowany przez organy ścigania, np. przez Policję, Straż Miejską.

 

W jakiej kolejności rozpoznawane są sprawy w Sądzie Apelacyjnym?

Sprawy cywilne, gospodarcze, z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz karne przekazywane ze środkami odwoławczymi przez sądy okręgowe pierwszej instancji rejestrowane są w odpowiednich repertoriach i rozpoznawane w kolejności określonej dyspozycją § 79.1  ROZPORZĄDZENIA MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 18 czerwca 2019 r. Regulamin urzędowania sądów powszechnych

 

 Jak usprawiedliwić swoją nieobecność na rozprawie?

Nieobecność na rozprawie powinna być usprawiedliwiona pisemnie. Usprawiedliwienie niestawiennictwa z powodu choroby wymaga przedstawienia zaświadczenia wystawionego przez lekarza sądowego. Lista lekarzy sądowych uprawnionych do wystawiania zaświadczeń znajduje się na naszej stronie w dziale Informacje dla interesantów/Lekarze sądowi.

 

Co powinno zawierać pismo przewodnie?

Pismo przewodnie powinno zawierać:

  • imię, nazwisko i adres osoby składającej;
  • oznaczenie sądu, do którego jest skierowane;
  • oznaczenie sygnatury akt sprawy, do której ma być dołączone;
  • krótką treść wyjaśniającą, czego dotyczy;
  • własnoręczny podpis.

 

Gdzie uzyskam poradę prawną?

W kancelariach adwokackich oraz kancelariach radców prawnych. Sąd nie udziela porad prawnych. Informacje o bezpłatnych poradach prawnych oraz instytucjach udzielających takich porad dostępne są na naszej stronie w dziale Informacje dla interesantów/Pomoc prawna.

 

Kto ma prawo wglądu do akt sprawy?

Wgląd do akt sprawy mają wszystkie strony postępowania (powód/pozwany, wnioskodawca/uczestnik, oskarżony/obwiniony, oskarżyciel/oskarżyciel posiłkowy) oraz ich pełnomocnicy. Każdej ze stron przysługuje prawo sporządzania notatek z akt sprawy. Pokrzywdzony, za zgodą przewodniczącego wydziału może uzyskać wgląd do akt. Przewodniczący wydziału decyduje ponadto o udostępnieniu akt sądowych innym osobom niemającym uprawnień procesowych.

 

Czy telefonicznie uzyskam informację o rozpoznawanej sprawie?

Tak. Po uprzednim podaniu danych osobowych strony lub uczestnika postępowania albo sygnatury akt sprawy. Zakres udzielanych informacji wynika § 123. 1   ROZPORZĄDZENIA MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 18 czerwca 2019 r. Regulamin urzędowania sądów powszechnych

Polecamy także usługę z naszej strony internetowej pod postacią Wirtualnego Asystenta.

 

Czy można ubiegać się o wydanie kserokopii dokumentów z akt sprawy i sporządzanych w sprawach protokołów?

Tak. W celu uzyskania kserokopii sporządzanych w sprawach protokołów bądź kserokopii znajdujących się w aktach sprawy dokumentów należy złożyć pisemny wniosek do sądu oraz wnieść stosowną opłatę.

 

Czy istnieje możliwość ubiegania się o ustanowienie pełnomocnika (obrońcy) z urzędu?

Tak. Wniosek o ustanowienie pełnomocnika (obrońcy) z urzędu należy złożyć na piśmie wraz z oświadczeniem o stanie rodzinnym, majątku, dochodach i źródłach utrzymania lub ustnie do protokołu. Formularze oświadczeń dostępne na naszej stronie w dziale Informacje dla interesantów/Dokumenty i formularze.

 

Czy istnieje możliwość ubiegania się o zwolnienie od ponoszenia kosztów sądowych?

Tak. Strona ubiegająca się o zwolnienie od kosztów powinna złożyć wniosek do sądu, w którym ma się toczyć bądź toczy się postępowanie. Do wniosku o zwolnienie od kosztów sądowych należy dołączyć oświadczenie o stanie rodzinnym, majątku, dochodach i źródłach utrzymania. Formularze oświadczeń dostępne na naszej stronie w dziale Informacje dla interesantów/Dokumenty i formularze. Oświadczenie należy wypełnić czytelnie podając prawdziwe informacje. Osoba, która w treści oświadczenia świadomie poda nieprawdziwe dane o stanie rodzinnym, majątku dochodach i źródłach utrzymania, może zostać przez Sąd ukarana grzywną.

 

W jaki sposób można dołączyć pisma procesowe do już toczącej się sprawy?

Sprawa po wpłynięciu do sądu zostaje zarejestrowana pod konkretną sygnaturą i wszelkie kolejne pisma kierowane do sądu w danej sprawie powinny być składane wraz z pismem przewodnim ze wskazaniem sygnatury (w przypadku pism procesowych należy złożyć odpowiednią ilość odpisów z przeznaczeniem dla stron przeciwnych).

 

Gdzie i jak uzyskam zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego (zaświadczenie o niekaralności)?

Wszelkie informacje zawarte są na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości

 

Jakie są warunki odbywania kary w systemie dozoru elektronicznego?

Informacje na temat warunków odbywania kary w systemie dozoru elektronicznego zamieszczone są tutaj: http://dozorelektroniczny.gov.pl/sde/wp-content/uploads/informator-dla-skazanych-aktualny.pdf