W dniu 12 lutego 2015r. o godz. 11.00, s. II, Sąd Apelacyjny rozpozna sprawę I ACa 762/14, dotyczącą odpowiedzialności Skarbu Państwa za szkodę wyrządzoną przez funkcjonariuszy państwowych.P
owodowa spółka z o.o z siedzibą w Warszawie wniosła o zasądzenie na jej rzecz kilkusettysięcznego odszkodowania z tytułu nielegalnego – jej zdaniem - zatrzymania przez funkcjonariuszy Urzędu Celnego w Białymstoku urządzeń do gier rozrywkowych, których była ona dzierżawcą. Podstawę prawną dochodzonego roszczenia stanowi art. 417 k.c.
Pozwany Skarb Państwa Urząd Celny w Białymstoku wniósł o oddalenie powództwa w całości.
Sąd Okręgowy ocenił działania funkcjonariuszy jako legalne uznając, że zatrzymali oni automaty jako dowody rzeczowe w sprawie dotyczącej zarzutu popełnienia przestępstwa skarbowego z art. 107 kodeksu karnego skarbowego, polegającego na urządzaniu i prowadzeniu gier na automatach o niskich wygranych wbrew przepisom ustawy o grach hazardowych. Legitymację dla działań funkcjonariuszy urzędu celnego stanowiły, zdaniem ssądu, przepisy ustawy o Służbie Celnej oraz art. 217 § 1 kodeksu postępowania karnego.
W pisemnych motywach Sąd Okręgowy wypowiedział się również na temat spornego charakteru przepisów ustawy o grach hazardowych. Dostrzegając istniejący w judykaturze dualizm, Sąd orzekający podzielił stanowisko wyrażone m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie FSK 1099/11 uznając, że są one częścią polskiego systemu prawnego i do czasu utraty mocy obowiązującej organy władzy obowiązane są do ich stosowania. Zatem wszczęcie i prowadzenie postępowania przygotowawczego w zakresie czynu z art. 107 k.k.s. nie było w żaden sposób bezprawne.
Powództwo zostało oddalone w całości.
Sąd Apelacyjny rozpozna apelację powodowej spółki, w której zarzuca ona naruszenie szeregu przepisów prawa krajowego i unijnego, domagając się zmiany wyroku poprzez zasądzenie od pozwanego na jej rzecz kwoty ponad 400 tys. zł ewentualnie uchylenia tego orzeczenia i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania sądowi I instancji. Apelujący dowodzi m.in., że na skutek braku notyfikowania przepisów technicznych zamieszczonych w ustawie o grach hazardowych, zdekompletowaniu uległ zespół znamion czynu opisanego w art. 107 k.k.s., a zatem każde dokonane po dniu 31.12.2009r. zatrzymanie rzeczy, motywowane prowadzeniem postępowania karnego pod kątem tego przestępstwa, musi być ocenione jako nielegalne.